Translate

2009. február 15., vasárnap

Zeller-capuccino baconchips-szel

Gyerekkoromban kifejezetten utáltam a zellert. A zellerkrémleves puszta gondolatára kirázott a hideg, igaz, csak porleves formájában találkoztam vele. Vannak ételek, amihez, úgy látszik, fel kell nőni. Nekem ilyen volt a szardínia, a sajtok és a zeller. Utóbbit húslevesben főve most is elkerülöm, de párolva, köretként nagyon szeretem. Zellersót is használok paradicsomos ételekhez, a belgák pedig szívesen szórják a keményebb sajtokra is.

A zellert a reneszánsz-ig kizárólag gyógynövényként használták, alapvetően a gyomorra és a központi idegrendszerre gyakorolt jótékony hatása miatt. Népszerűségét csak növelte, hogy a népi hiedelemben afrodiziákumként is megjelenik... Alacsony kalóriatartalma miatt előkelő helyet foglal el a fogyást elősegítő zöldségek körében, napi egy vastag szelet zeller pedig csökkenti a vérnyomást vízhajtó hatása miatt.
Phzs-nek ígértem, hogy felteszek majd recepteket az egyik kedvenc francia nyelvű szakácskönyvemből, a Cochon et fils-ből. Ott találtam ezt a receptet, nagyon egyszerű, finom és látványos. Tényleg úgy néz ki, mint a capuccino, a fehér zellerhabbal a tetején, a sült sonka reszelék, pedig mint a kakaó vagy a fahéj. Úgyhogy ezután lesz a repertoárban zellerkrémleves is. Capuccinoként...

Hozzávalók (4 személyre)

1 zellergumó (egy óriási példány harmadát használtam)
2 nagy krumpli
1 közepes fej hagyma
1 póréhagyma fehér része (ez kimaradt)
1 csipetnyi szerecsendió
1dl tejszín
2dl zsíros tej
4 szelet bacon szalonna
1 szelet füstölt sonka
olívaolaj

A füstölt sonkát 120 fokos sütőben 30 percig sütjük. Utána apró darabokra törjük.
A meghámozott zellert és krumplit 1cm-es kockákra, a hagymát apróra vágjuk. Egy kis olívaolajon aranysárgára pirítjuk a hagymát, hozzáadjuk a krumplit, a zellert és a szerecsendiót. Kicsit átforgatjuk és felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje. 30 percig takaréklángon főzzük.

Ezután turmixoljuk a levest, hozzáadjuk a tejszínt és ízesitjük sóval, borssal-enyhén, mert a később belemorzsolt sonkától sós lesz. 2dl levest kimerünk és 2dl tejjel összekeverjük, felforraljuk és turmixban felhabosítjuk. A baconszalonna szeleteket grillezzük vagy serpenyőben kisütjük. Tálalásnál a leves tetejére öntünk egy kis zellerhabot, rászórjuk a sonka-morzsalékot és egy szelet sültszalonnával tálaljuk.


3 megjegyzés:

trinity írta...

Nagyon csábító és én szeretem a zellert!!! Azt azért látnod kellett volna, milyen értetlenül néztem hogy jön össze a capuccino és a zeller.... De már értem:)

csicseriborsó írta...

Lehet, hogy jobb lenne egybeírni, de úgy nagyon furcsán nézett ki. Tényleg finom és a hab úgy áll rajta, "ahogy kell", csak nem tudtam olyan képet készíteni, ahol jól látszik. Fényképezni a család férfi tagjai szoktak, de most csak én voltam itthon....

Unknown írta...

Én is kb. úgy voltam a zellergumóval, mint ahogy a bejegyzésed elején írod. Az angolzellert kimondottan szeretem, de a zellergumó olyan penetráns tud lenni. Most a hétvégén viszont egy nagyon jó étteremben meg lettem győzve arról, hogy a zellergumó is lehet ellenállhatatlanul finom. Kb. ilyen könnyed cappucinot kaptunk, csak egy kicsit más interpretációban. A zeller zöldjéből zselét készítették, mely kaviárral együtt került a tányér aljába. Erre szedték rá könnyed hófehér zellerkrémlevest (krémes és könnyed egyben, már ez is szuper volt), melyet nagyon fiatal zellergumókból készítettek. Olyan finom tiszta és kellemes zelleríze volt! A kaviár pedig pompás "fűszer" volt hozzá ;)

Ja egy tipp: legközelebb egy kis száraz fehérbort is csempéssz bele a levesbe, nagyon jót tesz a zellernek és szépen könnyít rajta ;)

Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.