Translate

2013. január 2., szerda

BÚÉK 2013! - Egyben sült császárhús malac helyett..


Boldogabb új esztendőt kívánok Mindenkinek! Szerintem ez a legjobb kívánság, mert jó boldognak és kevésbé boldognak is. Remélem, nekünk is "boldogabb" lesz, bár 2012 jó évünk volt eltekintve ettől....

2013 jól kezdődött, ha az első ebédet nézem. Ahogy már írtam, kismalacról szó sem lehetett. De ropogós bőr az kellett, úgyhogy kézenfekvő volt, hogy valamilyen bőrös húst kell sütnöm. "Csak ne legyen zsíros!"- mondta a lányom. (csak ne legyen száraz- mondtam én.) Úgyhogy végül kiegyeztünk egy másfél kilós császárhúsban, aminek elég vékony volt a zsírja. Alaposan átnéztem a "szakirodalmat", de csak annyiban egyeztek meg a receptek, hogy lassú tűzön kell sütni és be kell kockázni a bőrt. Van, aki az elején pirítja, van, aki a végén. Van, aki zöldséget tesz alá, van aki fokhagymát és van, aki semmit. Úgyhogy végül ötvöztem 5 receptet és ez lesz a saját. Mert jó lett, nagyon jó, annyira, hogy a férjem szerint a legjobb ebéd volt, amit mostanában főztem. Nem nehéz megcsinálni, csak egy éles kés ( tapétavágó kés vagy sniccer a legjobb hozzá) és nagyon jó sütő kell hozzá. Nekem egyik sincs, úgyhogy háromszor köszörültem a késemet és a sütésre is nagyon kellett figyelni. Köretnek elzászi savanyúkáposztát készítettem, ami a bornak köszönhetően szintén jobb lett, mint eddig bármikor. Tanulság: a sauvignon blanc (Touraine Sauvignon Blanc) jobb hozzá, mint az elzásziak által javasolt rizling.  Egy üveg fehérborból másfél deci ment a káposztába, a többi a császárhúsra. 
Hidegen is finom, bár azt nem tudom, hogy a bőr ropogós marad-e, mert szorgos kezek lecsipegették melegen mindet.

A Bonjour Möszjő bácsin a Forest-ben indulunk sétára és "találkozunk" Stahl Judittal.

Hozzávalók:

1,5 kg császárhús egyben
2 közepes sárgarépa
2 szál szárzeller
1 közepes fej vöröshagyma
1 fej fokhagyma
bors
kakukkfű
olívaolaj
chilipehely
6 dl száraz fehérbor 

A körethez:

1 kg burgonya

Dörzsmozsárban összezúzunk egy evőkanál sót, 2 ágacska kakukkfüvet (vagy egy kiskanál szárítottat), 4 gerezd megtisztított fokhagymát, kevés szárított chilipelyhet. A császárhús bőrét éles késsel bekockázzuk és a fenti keveréket jól beledörzsöljük. A császárhúst alul is jól besózzuk, borsozzuk. (ha van időnk, hagyjuk állni a hűtőben akár egy napig is.) Ezután kenjük be ecsettel a bőrös részt olívaolajjal.

Egy tepsi vagy egy kacsasütő aljába készítsünk zöldségágyat a megtisztított, nagyobb darabokra vágott hagymából, zellerből és sárgarépából. A megmaradt fokhagymagerezdeket tisztítsuk meg, vágjuk ketté és vágott felületükkel lefelé tegyük a tepsibe és szórjunk rá egy kis kakukkfüvet erre is.Bőrös felével felfelé helyezzük a tepsibe a húst a zöldségágyra. Ezután felöntjük a borral.

220 fokra előmelegített sütőben süssük 30 percet. Ezután vegyük le a hőmérsékletet 160 fokra és süssük még másfél óráig. Ha nagyon pirulna a teteje, fedjük le alufóliával. A végén a bőr üvegesre, ropogósra pirul, ha mégsem, akkor 5 percre a grill alá tesszük.

Közben meghámozzuk és hasábokra vágjuk a krumplit. Sós vízben megfőzzük, majd leszűrjük.

A húst kivesszük és egy deszkán kicsit hűlni hagyjuk. A tepsiben maradt szaftból kiveszünk egy-két kanállal, összekeverjük a krumplival és ezt is 5 percre a forró grill alá toljuk.


A tepsiben maradt zöldségeket felkaparjuk, összetörjük és egy evőkanál liszttel összekeverjük. Egy kis vízzel vagy húslevessel felengedjük ( én egy kis bort is adtam hozzá), majd egy szűrőn átszűrjük. Ezt a szaftot tálaljuk a pecsenyéhez.



1 megjegyzés:

Rosita Vargas írta...

Se ve irresistible luce muy rico me encanta,buen 2013,abrazos y abrazos.

Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.